Saturday, May 5, 2012

Nak Boikot Ke Tak?

 

Senarai 10 Syarikat Barangan Pengguna Besar Di Dunia.

1. Kellog's
2. Kraft
3. Nestle
4. Coca Cola
5. Pepsi Co
6. General Mills
7. Mars
8. Johnson n Johnson
9. Unilever
10. P&G

Daripada 10 ini, 3 daripadanya disenarai oleh panel kajian InMinds sebagai syarikat yang menyalurkan sumbangan kepada Israel. Saya menandakannya dengan garisan merah.

Sumber gambar: http://www.huffingtonpost.com/2012/04/27/consumer-brands-owned-ten-companies-graphic_n_1458812.html?ref=food&ir=Food

Ini tidak termasuk syarikat-syarikat lain seperti McDonalds, Starbucks serta tidak termasuk syarikat bukan barangan kegunaan seperti Intel dan lain-lain yang turut mempunyai bukti sumbangan disalurkan kepada Israel.

Juga beri perhatian, produk-produk seperti KFC, Pepsi, Lays, aiskrim Walls dan sebagainya BUKAN merupakan produk yang terbukti menyumbang kepada Israel.

Laman InMinds turut menyenaraikan beberapa produk yang dahulunya diboikot, tetapi telah dikeluarkan dari senarai tersebut kerana syarikat berkenaan sudah mengubah polisinya dan menghentikan sokongan kepada Israel. Antara syarikat yang dahulunya berada didalam senarai diboikot tetapi sekarang sudah tidak berada didalam senarai adalah : Disney, Nokia, Arsenal FC dan Danone.

http://www.inminds.com/boycottcard

Pandangan saya mengenai boikot: http://www.facebook.com/syamirulah/posts/3833285991838


2 comments:

ringan-ringankan tangan anda untuk tinggalkan komen. ^^
TQ.