Tuesday, January 19, 2010

10 Cara Kaya Donald Trump

Aku pasti korang mungkin sudah familiar dengan nama Donald Trump bukan?Dia merupakan seorang yang berjaya dibidang real estate dan berasal dari Amerika .Dia juga merupakan seorang juri sekaligus merangkap executive producer dalam sebuah acara television popular iaitu “The Apprentice“.Style yang unik, gaya rambut,gaya percakapannya membuatkan dia mudah diingati.

Donald Trump memang memiliki bakat yang luar biasa.Menjadikan ayahnya sebagai mentor dan dia pernah mengatakan “Everything he seems to touch turns to gold” .Ketika ini, nama Trump telah jauh lebih terkenal dari ayahnya.Donal Drumb telah disenaraikan orang Amerika terkaya posisi 88 dari 400 orang (versi majalah Forbes).

Bagaimana cara kaya ala Donald Trump ?


Inilah beberapa cara Donald Trump meraih kekayaan :

1. Milikilah Mimpi

Korang harus memiliki mimpi. Dengan memiliki mimpi,korang akan semakin tergerak untuk melakukan Action. Misalnya korang ingin membangunkan sebuah sekolah,ingin menjadi orang terkaya di daerah dan sebagainya.

2. Memiliki Tujuan (Goal yang jelas).

Selanjutnya,korang harus memiliki tujuan hidup yang jelas dan harus sabar (passionate) pada tujuan itu.

3. Think Big

korang harus membiasakan diri untuk berpikir suatu hal yang besar.Dengan berpikir seperti ini, ia dapat memberikan kekuatan positif bagi diri untuk melangkah. Donal Trump pernah berkata “As long as you’re going to be thinking anyway, think big.”

Hambatan terbesar dalam kekayaan adalah memercayai apa yang tidak boleh dijangkau. Pikirkanlah hal yang besar, maka diri korang akan menjadi orang yang besar juga.

4. Ikuti kata Hati

Kata hati korang memiliki peranan yang khusus dalam berbagai hal yang korang jalani. Kata hati adalah guide dalam membuat keputusan sekaligus tulang belakang pemikiran.Mengikut kata hati sama mudahnya dengan memberikan suara. Tantanglah diri korang untuk melihat hal-hal yang berbeza dan pelajarilah hal itu.

5. Melakukan hal yang Disukai

Trump berkata “Saya tidak berhubungan dengan wang. Saya sudah cukup dengan hal itu, jauh lebih dari yang saya perlukan. Saya melakukannya kerana ingin melakukannya!.”

6. Harus Fokus

Pilihlah satu hal yang paling korang sukai dan ingin kerjakan. Dengan memilih satu hal, potensi korang akan maksima di bidang tersebut.

7. Terus dan terus belajar

Korang harus mengembangkan kemampuan korang dengan banyak membaca, belajar dari mentor @ guru ataupun dengan cara yang lain.

8. Jangan hanya Berorientasi pada wang

Trump pernah berkata “Bagi saya, wang tidak akan pernah menjadi motivator Ia hanya jalan untuk mempertahankan kemenangan. Bagaimana memainkan permainan itulah kesenangan yang sesungguhnya” .Dalam sebuah permainan, orang yang membangun kekayaan kerana motivasi wang adalah seorang pemimpi. Sebaliknya, mereka yang senang memainkan permainan akan menang sambil duduk berkhayal.

9. Buatlah Agenda korang (Time Line)

Korang harus memiliki rencana yang terancang dan tulislah rencana tersebut berdasarkan target waktu korang. Lakukan apa yang korang tulis dan lakukan evolusi terhadap apa yang telah korang capai dan yang belum tercapai.

10. Berpikiran Kreatif

Untuk meraih kejayaan,korang tidak harus memiliki semua sumber daya dan kemampuan.Koranng boleh menggunakan kaedah OPM (Other’s People Money), OPT (Other’s People Time), dan OPE (Other’s People Experience).

Itulah antara info bagaimana Donal Trump menggunakan cara beliau untuk menjadi seorang yang popular dan kaya.Korang bagaimana?Ada cara sendiri untuk menjadi kaya?Kongsikan!

credit to : http://ygmenarik.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

ringan-ringankan tangan anda untuk tinggalkan komen. ^^
TQ.